أفكار مغلوطه
نظراً لانشغالي اكثر من اللازم وتواجدي في المكتب كثيرا ووجودأعمال تتطلب منا مجهودات فائقه والسهرفي المكتب مما يجعل المجال واسعاً للحوارات الجانبيه والاحاديث المتبادله بين جميع اطراف المكتب بعضها البعض وتجد نفسك شئت أم أبيت في تلك الاحداث الجاريه من حولك أما ان تأخذ دور في تلك المسرحيه اليوميه أو ان تلتزم مقعد المتفرج تتابع الاحداث وهي تدور من حولك
يوم الاثنين الماضي فؤجئنا جميعا بحضور السكرتيره الخاصه بالمدير تدخل علينا وقد تحجبت. المفاجأه في كونها انها كانت حتي يوم الاحد غير محجبه ومن هنا وبدأت الاسئله التي تجعلك تنظر الي مفاهيم مغلوطه كثيره داخل هذا المجتمع الصغير
يوم الاثنين الماضي فؤجئنا جميعا بحضور السكرتيره الخاصه بالمدير تدخل علينا وقد تحجبت. المفاجأه في كونها انها كانت حتي يوم الاحد غير محجبه ومن هنا وبدأت الاسئله التي تجعلك تنظر الي مفاهيم مغلوطه كثيره داخل هذا المجتمع الصغير
هو أنتي اتحجبتي ليه ؟
ليه لبيستي الحجاب دلوقتي ؟ مش تستني لما تتجوزي ؟
ليه لبيستي الحجاب دلوقتي ؟ مش تستني لما تتجوزي ؟
علي فكره الحجاب حجاب العقل وليس حجاب الرأس
الي أخره من الاسئله الغريبه فالحجاب لم يعجب المدير مروراً الي بعض اعضاء المكتب التي تجعلك تنظر الي المجتمع بعين الاستغراب ومدي فكره وأدراك معني الحجاب وانه اصبح الغريب علينا وجود الفتاه المحجبه وليس العكس
فلا اجد اروع وأبلغ رد علي تلك الموضوع أكثر مما قاله المبدع محمود عزت .
فلا اجد اروع وأبلغ رد علي تلك الموضوع أكثر مما قاله المبدع محمود عزت .
58 تعليقات:
في الثلاثاء, فبراير ٢٧, ٢٠٠٧ ١١:٣٥:٠٠ م , غير معرف يقول...
والله يامحمد الحجاب ده علاقة خاصة بين ربنا وبينا
والحجداب مش دليل علي اخلاق البنت كويسة او لا تعالي شوف في الجامعهع وفي كل حتة دلوقتي في بنات لعنة ع الحجاب والحجاب عندهم ماهو الا مجرد قطعة قماش علي راسهم
الحجاب دلوقتي حجاب النفس من الداخل
وانا تعاملت مع بنات غير محجبات وفي منتهي الادب والاخلاق الموضوع كله ان الهداية دي من عند ربنا ربنا وحده اللي بيهدي انك لاتهدي من احببت ولكن الله يهدي من يشاء
في الثلاثاء, فبراير ٢٧, ٢٠٠٧ ١١:٥٨:٠٠ م , -_- يقول...
انا مش عارف ليه الناس بتدخل في حرية الاخرين
الحجاب حرية شخصية و تندرج تحت التصرفات الدينية التى لا يجوز لاحد ان يحاول اثناء احد عنها الا اذا كانت تضر به او بمجتمعه
الان
كيف يضر الحجاب الاشخاص الذين يقفون ضده ؟؟
___________________________
على فكرة والله انا اسف جدا يا حبيب قلبي بس انا فعلا مسافرتش و ان شاء الله اجيلك مخصوص في اقرب فرصه و على فكرة بعتلك ماسج على ام اس ان اقولك فيها انى بعتذر لانى مقدرتش اجي
في الأربعاء, فبراير ٢٨, ٢٠٠٧ ١٢:٠٢:٠٠ ص , sara... يقول...
جميله اوى تدوينه محمود عزت
وانا مع نورهان هى علاقه بين البنت وربنا
والمفروض تبقي حاجه عاديه بقي تلات ارباع البنات محجبات دلوقتى وزى القمر واخر شطارة
في الأربعاء, فبراير ٢٨, ٢٠٠٧ ٣:٠٥:٠٠ م , Khaled gad يقول...
لو الواحدة ماتتحجبش حرية شخصية , فانها تتحجب برضه حرية شخصية
بس للاسف موضة العصر هو الفلسفة حول كل ما هو اسلامى
في الأربعاء, فبراير ٢٨, ٢٠٠٧ ٤:٤٧:٠٠ م , زحل الفلكي يقول...
اولا الموضوع كويس وبيحصل كتير في حياتنا
تيجي البنت تتحجب اللي يقولها انتي لسه صغيره واللي يقولها لما تتجوزي واللي واللي
انا شايف انه مش حرية شخصية
لأنه امر من ربنا
يبقا اللي ميعملوش مش حر
علشان مفيش حر بيعمل حاجه يتعاقب عليها
واللي شايفه انها حره انها متلبسش حجاب
اعتقد تعيد التفكير تاني هل هي حره فعلا
واللا هيه عبده لربنا
موضوع رائع
وانا مش عارف انا جيت المدونة هنا ازاي بس بجد مبسوط اني جيت
في الأربعاء, فبراير ٢٨, ٢٠٠٧ ٥:٣٦:٠٠ م , الوردة السوداء يقول...
احنا فى آخر الزمن
في الأربعاء, فبراير ٢٨, ٢٠٠٧ ٧:٢٠:٠٠ م , غير معرف يقول...
انا مش غارف الناس ليه بتبص على موضوع الحجاب ده على انه تخلف رغم انه حشمه و ستر للفتنه وفي الأديان السماويه الاخرى تجد ان الحجاب يدل على الطهر و التقرب من الله
وبالطبع ليس كل محجبه محتشمه ولا كل من تظهر شعرها فاجره
نظرا للأختلافات الفرديه بين البشر
ولكن الدين ثابت
فالدين حجه علينا ولسنا حجه عليه
فمن اساء فمن نفسه
ومن احسن فهو تطبيق للدين
تحياتي
http://1minelnas.blogspot.com
في الأربعاء, فبراير ٢٨, ٢٠٠٧ ١٠:٣٥:٠٠ م , albida يقول...
الحجاب واحد من ملايين المفاهيم المغلوطة فى مجتمعنا... الناس فاكرة البنت اللى بتلبس الحجاب هتعتزل الحياة خلاص وهتعتكف فى بيتهم وهتنغلق على نفسها وهتبقى معقدة نفسيا والكلام الفاضى ده!! أنا مش فاهمة بجد هو مضايقهم اوى كده فى ايه؟ هو لما البنت تحب تغطى شعرها بحتة قماش تبقى كفرت؟!! طب ما فيه بنات بتحب تلبس كت وبنات بتحب تلبس بكم.. وهكذا!! ليه مش بيعترضوا؟
ولا هو علشان له علاقة بالاسلام وخلاص؟
المفاهيم المغلوطة دى جزء من الحرب الفكرية اللى بتشن علينا من جهة أعدائنا وللأسف احنا مستسلمين ليها
manal
في الخميس, مارس ٠١, ٢٠٠٧ ١٢:١٣:٠٠ ص , مـحـمـد مـفـيـد يقول...
الجميله نورهان
انا متفق معكي في ان علاقه الانسان بربه دي علاقه لايمكن ان يتحدث فيها اي حد
لكن اعتراضي علي الافكار التي تصاحب فكره الحجاب نفسه
احمد باشا شارم
لا يا عم احمد الحجاب ليس حريه بل هو فرض انما حكايه اللي بيقفوا ضده دول اعتقد هم قليلوا الحيله
وبعدين ياباشا تنور في اي وقت
ساره
فعلا محمود ده مبدع جدا وانا متفق معكي جدا
خالد (بحب مصر
لاياخالد ليس حريه شخصيه هو فرض
في الخميس, مارس ٠١, ٢٠٠٧ ١٢:٢١:٠٠ ص , مـحـمـد مـفـيـد يقول...
سوبرنوفا
نورت البلوج وشكرا علي كلامك الجميل
انا اوافقك جدا جدا علي تعليقك القيم الذي اثري الموضوع
الورده السوده
لنا الله
واحد من الناس
فالدين حجه علينا ولسنا حجه عليه
فمن اساء فمن نفسه
لن اضيف علي تعليقك الجميل هذا شئ
منال
حمدالله علي السلامه
مش عارف ليه الهجوم المتواصل والحمله الضاريه والافكار الغريبه دي
عمر ماكان الحجاب احتجاب
لازم نصلح مفاهيمنا
في الخميس, مارس ٠١, ٢٠٠٧ ١:٢٤:٠٠ ص , raspoutine يقول...
اولا السلام عليكم يا محمد
انا كنت عايزك فى موضوع مهم
انا كمش عارف انت سمعت عن لقاء المدونين اللى بنعمله كل شهر ولا لاء
المهم التفاصيل عندى كلها واحنا عايزينك معانا يا محمد يا ريت تفكر فى الموضوع بجد واحنا اختارنا مكان كويس يليق بينا كمدونين عشان يبقى مقر مؤقت لينا وهوداخل دار الاوبرا المصريه
يا ريت تبلغنى رأيك يا محمد انا عايز اتعرف عليك عن قرب ودى احسن فرصه لينا عشان نلم الشمل شمل شباب مصر اجدع شباب فى الدنيا
متنساش رد عليا بسرعه
في الخميس, مارس ٠١, ٢٠٠٧ ٢:٠٢:٠٠ ص , Tamer Nabil Moussa يقول...
انا شايف اننا بنكبر المواضيع محمد
وبنشغل بالنا بحاجات بعيد عن صحتها او العدم هى حرية
اية فيها تلبس الحجاب او تخلعة بعد او قبل الجواز هى حرة والامر دة واضح جداا من ناحية الدين
انا استغرب من البعض الذى يشغل نفسة باشياء لاتخصة لامن قريب او بعيد ويحكم بالامور بالشكل والمظهر دون النظر الالجوهر هذة الجوهرة الاساسية فى التعامل بين البشر
تحياتى
في الخميس, مارس ٠١, ٢٠٠٧ ٥:٥٩:٠٠ ص , غير معرف يقول...
السلام عليكم يا استاذ محمد اولا انت اثرت موضوع جميل جدا كان قد اثاره العبقرى محمود عزت وكان اكثر من رائع وانا علقت عليه عنده
ثانيا بالنسبه للحجاب ده طبعا فرض على كل مسلمه وليس حريه شخصيه ولكن يا محمد اللى تحب تلبس الحجاب لازم تكون من جواها مقتنعه ان هذا حق ربنا علينا لانه فرض وليس سنه يعنى لازم تتحجب من داخلها اولا لان للاسف فى محجبات ومخمرات وايضا منتقبات بيسيئو للاسلام نفسه وانا من رئيى الخاص كلما البنت تدينت وعرفت دينها كويس كلما كانت قادره على انشاء جيل صالح وربنا يهدى كل بنات المسلمين اجمعين يارب العالمين اسفه ياحماده على الاطاله ولكن الموضوع يستحق فعلا انت اكثر من رائع
والسلام عليكم ورحمه اللهوبركاته
ام عهد
في الخميس, مارس ٠١, ٢٠٠٧ ١١:٣٩:٠٠ ص , ام العيال يقول...
la gedal fel fard???????
في الخميس, مارس ٠١, ٢٠٠٧ ١٢:٥٠:٠٠ م , hOby يقول...
سبحان الله ! الناس بتنتقد الحجاب بشدة في نفس الوقت اللي ممكن ماتنتقدش فيه بنات بقي لبسهم مستفز جدا ومثير للآخرين! يعني زي ما هما سايبين الغير محجبات في حالهم وبيقولوا حرية شخصية يبقي برضه يسيبوا المحجبات في حالهم ويقولوا دي طاعة شخصية لربنا..
عجبتني جدا مدونة محمود عزت.. أول مرة اصلا ازور البلوج بتاعه وان شاء الله مش هتكون الأخيرة والبركة فيك (:
طول ما لسة في ناس بتفكر زيك وزي الناس اللي علقوا على المدونة دي طول ما لسه في أمل ان شاء الله..
في الخميس, مارس ٠١, ٢٠٠٧ ٧:١٦:٠٠ م , غير معرف يقول...
تجعلك تنظر الي المجتمع بعين الاستغراب ومدي فكره وأدراك معني الحجاب وانه اصبح الغريب علينا وجود الفتاه المحجبه وليس العكس
بالعكس أنا شايفة ان فى صحوة كبيرة من الناحية الدنية فى البلد
الحجاب بالنسبة للناس والمجتمع دة ماكنش كدة فى الاول
بس الصحوة الدينية قربت تبقى عرف وتقاليد أكتر من كونة علاقة الشخص بربة
ليس فقط حرية شخصية ولكنها من اكتر العلاقات خصوصية بين العبد وربة
في الخميس, مارس ٠١, ٢٠٠٧ ١١:٠٤:٠٠ م , pegasus يقول...
كنت اتمنى ان يشجعوها ويظهروا سعادتهم بتحجبها لرفع روحها المعنوية التي ربما تكون في حالة عدم ثبات في بداية قرارها بالحجاب ولكن اهم شئ ان تكون قد ارتدتة عن قناعة وليس موضة كأخريات
في الجمعة, مارس ٠٢, ٢٠٠٧ ١٢:٣٤:٠٠ ص , متغيرة شوية يقول...
عارف أكتر حاجة بتنرفزني اللي بيربط الحجاب الجواز ده
يعني هي البنت المحجبة مش هتتحوز ؟ طب والله انا فرحانة اني هعنس
في الجمعة, مارس ٠٢, ٢٠٠٧ ١٢:٥٢:٠٠ ص , tota يقول...
محمد
من الصعب فعلا ارضاء جميع الاذواق
اتذكر جكاية جحا وحماره ان ركبه غضبوا وان لم يركبه غضبوا وان حمله ايضا غضبو ا
وفى النهاية لا يصح الا الصحيح وهذه حريتها طالما لا تسىء الا احد ولن ترضى الجميع
فان استطعت ان ترضى جميع الاذواق فتأكد انك لا ترضى نفسك
تحياتى
في الجمعة, مارس ٠٢, ٢٠٠٧ ٢:٤٧:٠٠ ص , غير معرف يقول...
هانت قد دخلت عش الدبابير
فالمجتمع وبمحاباتة للتيار التأسلمى الجديدقد ترك الحبل على الغارب لهؤلاء الرعاع كى يعيدو مصر الى حضارة البادية وعصر الحريم والجوارى
واصبح المواطن المصرى مواطن مريض فى مجتمع مريض ودولة مريضة متحللة ويستحق ما يحدث لة
http://tawaseen.blogspot.com/2006/11/blog-post_26.html
في الجمعة, مارس ٠٢, ٢٠٠٧ ٣:٠٩:٠٠ م , No Fear يقول...
السلام عليكم
فعلا مبدع
شكرا لتعريفي به
سلام
في الجمعة, مارس ٠٢, ٢٠٠٧ ٣:٤٩:٠٠ م , إنسان || Human يقول...
يا ناس اللي عايز يتحجب يتحجب صح واللي مش عايز هو حر .....يعني ايه حجاب العقل مش حجاب الراس مافهمتهاش الجزئية دي
في الجمعة, مارس ٠٢, ٢٠٠٧ ٦:٣٤:٠٠ م , admelmasry يقول...
هههههههههه
احسن شيء خد مقعد المتفرج احسن
صدقني دا الاحسن
في الجمعة, مارس ٠٢, ٢٠٠٧ ٧:٤٣:٠٠ م , غير معرف يقول...
الى كل من يقول ان الحجاب حرية شخصية (اتقوا الله)الحجاب امر شرعى من الله سبحانه وتعالى وشكل المراة المسلمة المحجبة ويجب على كل راعى ان يومن رعيته من النساء من النار لمخلفة امر الله والى من يتحججوا بان هناك فتيات محجبات اخلاقهم سيئى ليس مهم لان العيب فى البنت وليس الحجاب ولكن المهم ان شكلها مسلمة وقى يوم سيصلح منها الحجاب ما افسده الاعلام والفضائيات والقدوة السيئة من الفنانات
في الجمعة, مارس ٠٢, ٢٠٠٧ ١١:١٠:٠٠ م , غير معرف يقول...
:)
مش ح اضيف حاجة للناس قالته
ولا الي انت قلته
ولا اللي الرائع محمود عزت كتبه
احييكم بشدة
:)
في الجمعة, مارس ٠٢, ٢٠٠٧ ١١:١٦:٠٠ م , -_- يقول...
اصبت انت و اخأت انا
الحجاب فرض لا حرية
في الجمعة, مارس ٠٢, ٢٠٠٧ ١١:١٨:٠٠ م , عبدالله مفتاح يقول...
لبيك عزيزي محمد
هل الحديث عن الحجاب اذن فليكن
مفيش بنت غير محجبه متدينه
لان شرط التدين الحجاب
لكن لما تشوف بنت مش محجبه يبقى خلاص حكمت عليها انها مش متدينه
بس لما تلاقي واحده محجبه هناك احتمال انها تكون متدينه واحتمال اخر بانها تكون غير ذلك
وتقبل تحياتي
في الجمعة, مارس ٠٢, ٢٠٠٧ ١١:٥٦:٠٠ م , kareem azmy يقول...
عموما انا معاك ان المفروض ان كل شىء لابد ان يستقل بذاتة و بدلالاته
يعنى الحجاب لابد ان يستقل عن ارتباطة بالتخلف و المظهر السيء و الرجعية و حتي كونه رمز للاسلام
ساعتها هتلاقي بنات كتير اتحجبت بدون اى ضغوط عليهم و هيبقي الموضوع عادي
كتير جدا من المفاهيم و الاشياء التي ارتبطت بمفاهيم تانية و دلالات بعيدة كل البعد عن حقيقتها
كريم
في السبت, مارس ٠٣, ٢٠٠٧ ٧:٢٢:٠٠ ص , بعدك على بالى يقول...
بعيدا عن كونه "موضه" وفقا لرؤية البعض، أو أتساقا مع القطيع وفقا لرؤية البعض الاخر.. قلما أجد من تتعامل مع الحجاب وفقا لجوهره وليس مظهره، ربما لهذا يتحفظ أو يتندر عليه البعض.. الا انه فى كل الحالات ارادة واختيار شخصى ليس من حق أحد مناقشتة
خالص تحياتى
في السبت, مارس ٠٣, ٢٠٠٧ ٢:٥٩:٠٠ م , مـحـمـد مـفـيـد يقول...
ايمن فاروق
طلبك ياباشا لا يرد
تامر
اختلف معك جدا
ليس تكبير للماضيع الصغيره فانه واقع نعيشه فلابد من عدم تجاهله
الحبيبه أم عهد
حلوه استاذ دي :)))))
مش هقولك طبعا علي محمود انتي عارفاه
وبعدين تعليقك احسن من الموضوع نفسه
أم العيال
انجزتي فأصابتي الهدف
شكرا لكي جدا
في السبت, مارس ٠٣, ٢٠٠٧ ٣:١٢:٠٠ م , مـحـمـد مـفـيـد يقول...
هبه
شكرا علي كلامك واطراءك الجميل لي ولمحمود عزت وعلي فكره هو ابن عمتي ومبدع حقا
فعلا هذه هي تلك الافكار المغلوطه
وشكرا لتواصلك الدائم
نبيذ
فهذه هي المفاهيم الخاطئه المترسخه في المجتمع ولابد من التحرر منها
بيجاسيوس
هذا هو ماكان لابد ان يفعله الاخرون
ومنور البلوجرز واتمني لك التوفيق
سلمي صلاح
شوفتي بقي وصل التفكير العقيم لايه؟
منوره البلوج
العائده بقوه توته بأذن الله
وفى النهاية لا يصح الا الصحيح
شكرا لكي
وليد ( طبيب نفسي)
احس في نبره كلامك لغه هجوم جمعاء علي الحجاب
فليس هو اختيار
ولا الايمان اختيار
ولا الحريه اختيار
اعتقد انك مخطئ
في السبت, مارس ٠٣, ٢٠٠٧ ٣:٢٠:٠٠ م , مـحـمـد مـفـيـد يقول...
محمد نوفيير
حمد لله علي السلامه يا مان
Human
هذه هي الافكار المغلوطه التي نعيشها
وشكرا لتواصلك
أدم المصري
لا تعليق
حسنه من الله
عبير انتي تعلمي جيدا ان رأيك هذا مهم وكم تناشنا في تلك الموضوع
شكرا لتواصلك الدائم وسلامي لابو علي :))))
ايبتاف
شكرا لكي ولتواصلك الرائع وربنا يوفقك في الجامعه ان شاء الله
احمد باشا شارم
سعيد جدا بنتواصلك الرائع
عبد الله مفتاح
اولا فينك يا عم والله انا زعلان منك
ثانيا
لن اتحدث عن الجوانب الدينيه لانها تخص كل شخص بعينه ولكن اتحدث عن المفاهيم الخاطئه الراسخه فينا ولابد من التحرر منها
ونورت ياعم وارجع دون تاني
كريم
الموضوع مش محتاج ضغوط محتاج اقتناع وتدبر وفي الاخر لابد من العلم انه فرض
بعدك علي بالي
كم اكون سعيدا للتواصل
اري انه ليس اراده شخصيه بل انه فرض
في السبت, مارس ٠٣, ٢٠٠٧ ١١:٠٨:٠٠ م , أجدع واحد في الشارع يقول...
انت عندك حق
محمود عزت لخص الحوار كوله
والحجاب حاجة دروية لبنت
ولازم تكون موجودة
ازيك يا محمد
في السبت, مارس ٠٣, ٢٠٠٧ ١١:٣١:٠٠ م , غير معرف يقول...
مفيش علاقه بين الحجاب والارتباط
دى فكره غلط وللاسف سائده فى مجتمعنا
الارتباط قسمه ونصيب وقدر لايمكن التدخل فيه اما الحجاب فهو فريضه شرعيه لا جدال فيها
الكارثه الاكبر هى ان بعض الساده اصحاب المراكز المرموقه تفرض على العاملين فى مكاتبهم عدم لبس الحجاب
السؤال هو هل ستتحمل سيادتك وزرها يوم القيامه؟
بل وبعضهم تطاول على الحجاب وطبعا هؤلاء لا يستأهلون الرد عليهم
من تحجبت فقد هداها الله ومن لم تتحجب فهى ليست كافره ولكن ندعو الله ان ينعم عليها بنعمه الحجاب
في السبت, مارس ٠٣, ٢٠٠٧ ١١:٥٨:٠٠ م , نبض اسكندرية يقول...
والله يا محمد
موضوع هايل وقضية جميلة للنقاش
لكن فى رايى
ان الحجاب دة فريضة مش حرية
لابد وحتما ان البنت المسلمة لابد ان تكون محجبة وهذا ليس بالغصب بمعنى لازم تستحل البنت نفسها وهيا بشعرها بينما تكرة نفسها عندما تكون بالحجاب ما هو الفرق بين الاثنين
الفرق هو الشيطان الذى امتلك عقول هذة الفئة من الناس وجعلهم يخلطون بين الحجاب كفريضة او كحرية شخصية
الحجاب ليس مثل الاذكار عندما تتركها لا تكون اقترفت ذنب
لكنة فريضة من رب العلاوتركة فهو اقتراف ذنب حقا
لابد من عدم مخالطة الامور ببعضها
وبالعكس الان البنت المحجبة انيقة جدا فى ملابسها ونشيطة جدا فى عملها ولايعوق الحجاب اى احد من العمل او الخروج كما هو متوقع من البعض
والحمد لله على نعمة الحجاب ونعمة الاسلام
ميرسى لمجهودك والتوبيك الحلو دة
تحياتى
في الأحد, مارس ٠٤, ٢٠٠٧ ٨:١٨:٠٠ م , 35L يقول...
السلام عليكم.....لقد افتتحت مدونة جديدة.....رجاء الاطلاع عليها و ترك تعليقات حتى أعرف هل أستمر أم لا؟.....أنا لست مدون جديد....و لكنى أغير وجهتى فى الكتابة.....شكرا
في الأحد, مارس ٠٤, ٢٠٠٧ ٩:٢٢:٠٠ م , غير معرف يقول...
معلش الأستاذ عبد الله مفتاح
بيقول ان مفيش بنت مش محجبه متدينه
لأ معلش انا مش محجبه لكن متدينه اكتر من بنات محجبات
و بحرص على الخمس صلوات فى اوقاتهم و بصوم و بعمل حاجات كتير لربنا
يمكن طبعا ناقصنى الحجاب
بس انا متدينه و دى حاجه لربنا هو اللى يحاسبنى عليها لكن مش ييجى واحد يحكم عليا بمنتهى البساطه كده
في الأحد, مارس ٠٤, ٢٠٠٧ ١٠:٣٩:٠٠ م , عبدالله مفتاح يقول...
الاخت ريهام
معقوله نقول على واحده متدينه وهي حتى الفروض مش بتاديها؟؟؟؟؟
اما اللي بيادوا الفروض والسسن والمستحبات يبقوا ايه؟؟؟ ملايكه
تقبلي تحياتي
في الاثنين, مارس ٠٥, ٢٠٠٧ ١:٤٣:٠٠ ص , Carmen يقول...
ازيك يا محمد
احييك على الموضوع القوى ده...لان من المثير للعجب وللقرف وللاسف ان دلوقتى بقت البنت المحجبة هيا الغريبة..وهيا اللى معظم اللى حواليها بيحاولوا يرجعوها عن قرارها بارتداء الحجاب وتادية فرض الله ...وكأن اللى بتعملوا ده هو الغلط...والحجج كتير... الحرية ..التحضر.. عشان تتجوزى..انتى لسه صغيرة ... كده شكلك احلى ...وهلم جر ...
وعشان مفيش تربية دينية سليمة من الصغر الكلام ده بيلاقى له مكان فى قلوب فتيات كتير
والمؤسف اننا مابنلاقيش الاعتراضات دى عالبنات اللى تلاقيهم لابسين من غير هدوم "على رأى عادل امام"كان ده العادى
واضح اننا فى اخر الزمان اللى فيه القابض على دينه كالقابض على الجمر
في الاثنين, مارس ٠٥, ٢٠٠٧ ٩:١٦:٠٠ م , اروي الطويل يقول...
اعتقد ان الحجاب بالنسبه للبنت المسلمه ما ينفعش يبقى حريهشخصيه لانها قبلت انها تكون مسلمه من حيث كل حاجه يبقى مش من حقها تقول انها مش هتلبس حجاب لانها مش مقتنعه بيه
في الاثنين, مارس ٠٥, ٢٠٠٧ ١١:٣١:٠٠ م , مـحـمـد مـفـيـد يقول...
باسم- اجدع واحد في الشارع
مكالمتك اسعدتني جدا وشكرا للتواصل
شيكو
والله مشكله كبيره انك تجد اصحاب الاعمال يشترطوا ان تكون الموظفه غير محجبه
مش عارف الحجاب عامل لهم ايه؟
ولكن اعتقد ان اللي لابسه الحجاب عن اقتناع مش بتأثر فيها الكلام ده
سوسو قلب اسكندريه النابض
اشكرك علي تعليقك الرائع وكلامك الرقيق الذي هو كثيييييير علي جدا
351
مش ممكنتجمع اراء عن الاستمرار او الانسحاب
دع مقالاتك هي الحكم بين الاستمرار واو الانسحاب
فعليك تقرير ذلك بيديك
في الاثنين, مارس ٠٥, ٢٠٠٧ ١١:٤٢:٠٠ م , مـحـمـد مـفـيـد يقول...
ريهام
انا لم اتطرق لعلاقه احد مع ربه لانها علاقه خاصه خصوصيهبحته ولكن الحجاب كالصلاه لايمكن ان نتعبر الصلاه فرض والحجاب غير ذلك
اتمني التواصل للوصول الي الحل الامثل
عبد الله باشا مفتاح
مش ممكن مرتين في بوست واحد ايه الهنا ده
:))))
حبيبي عبد الله
الله سبحانه وتعالي قال للرسول الكريم
ولو كنت فظا غليط الثلب لانفضوا من حولك
لاداع للعصبيه والقول اللين قد يكون اقرب من الجمل الكبيره ولها مفعول السحر بأمر الله
مروه - كارمن
فهذا هو قدر المحجبه لابد ان تتعرض للابتلاءات لكي تعلم انها غلي يقين ام لا
سعيد جدا بتواصلك وبكلماتك الجميله
اروي الطويل
لا حريه في الفروض
انجزتي في تعبيرك فلخصتي القضيه المطروحه
شكر لتواصلك
في الثلاثاء, مارس ٠٦, ٢٠٠٧ ٤:٢٢:٠٠ ص , raspoutine يقول...
دعوة عامه لكل المدونين المصريين لحضور اللقاء الثالث الذى تحدد موعده من قبل المشرفين عليه والمؤسيسن له
وذلك يوم
الجمعه الموافق 9/3/2007
بدار الاوبرا المصريه
كوفى شوب الابداع
بجوار دار الابداع بداخل الاوبرا
والدخول للمكان من البوابه الخلفيه للاوبرا امام النادى الاهلى
والحضور بالملابس الشتوية
يا ريت تبقى معانا يا مفيد
في الثلاثاء, مارس ٠٦, ٢٠٠٧ ١:٤٠:٠٠ م , غير معرف يقول...
السلام عليكم
بالفعل هناك مفاهيم مغلوطة..أولها فكرتنا عن الحجاب كحرية شخصية أو شعار دينى أو فكرة ترويجية للإسلام...أو علاقة خاصة بين العبد وربه أو أن الإيمان لايعنى قطعة قماش على الراس وهو حق أريد به شيئاً آخر..
الحجاب فريضة ولذا فعلينا أن نبارك لمن تحجبت أنها عادت لله ولا نسألها لم..فلم تلك ليست من شأننا إلا إن كان فى قصتها مايدعو الآخرين لتفهم حقيقة الحجاب ووافق ذلك لديها قبولاً للسرد..
شكراً لك على سهولة وجمال الطرح....
في الثلاثاء, مارس ٠٦, ٢٠٠٧ ٥:٥٤:٠٠ م , غير معرف يقول...
مش عارفة اقول ايه بس الناس دي بجد مش عايزة تسيب حد في حاله
امتي ربنا يفرجها علينا بقي
الواحد زهق بجد
في الثلاثاء, مارس ٠٦, ٢٠٠٧ ١١:٥٦:٠٠ م , أحمد الشمسي يقول...
سبحان الله يا أخي...
على فكرة دي ملاحظة أنا شايفها دايما في مجتمعنا اليومين دول... أصبح مجتمع الأسئلة المعكوسة... الأسئلة في الاتجاه الغلط... وحتى مش قادرين نحترم حرية البني آدم في انه يلبس اللي يحبه...
تدوينة محمود عزت عبقرية
في الأربعاء, مارس ٠٧, ٢٠٠٧ ٢:١٣:٠٠ م , gamal يقول...
الأخ محــمد
جزاك الله خيرا
أولا : لموضوع الحجاب
ثانيا : لأنك لفت نظرنا لمدونة الأخ محمود عزت
فهى حقيقى مدونة جميلة وتستحق الأهتمام
تحياتى لكم جميعا
في الأربعاء, مارس ٠٧, ٢٠٠٧ ٦:٤١:٠٠ م , Ahmad Hegab يقول...
يـــــــــــاة على الحورات دى
تحس ان اول لما حد يتحجب اكنه عمل حوار كبير مع انه اساسا المفروض انه من الاساسيات فى الدين الاسلامى
وبجد شكرا على اللينك لان الكلام متحضر جدا
في الخميس, مارس ٠٨, ٢٠٠٧ ٤:٢٥:٠٠ م , غير معرف يقول...
ليه كده بدل ما يشجعوها ويقولوله واصلى على طاعة الله وربنا يزيدك اهى دى فعلا الحاجات اللى تزعل وتدايق بدل ما يعينوها ويشجعوها
في الخميس, مارس ٠٨, ٢٠٠٧ ٥:٥٩:٠٠ م , صاحب البوابــة يقول...
الحجاب فرض من ممن فرض باقي الفروض على جميع من آمن به واستسلم له آلها واحبه خالقا ...
الحجاب ليس كما يدعون علاقة خاصة قابلة للطرح النقاشي , وليس كما يزعمون اعتناق فكري او اعتقاد دينى
الحجاب لرب الحجاب كما امر به هو
في الخميس, مارس ٠٨, ٢٠٠٧ ٩:٠٥:٠٠ م , DoOoOoOdY يقول...
انا مبقتش فاهمه الناس عايزه ايه؟
لا بيرحموا اللى بتنفذ اللى قالوا الدين ولا عجبهم اللى مبتنفذش
لا حول ولا قوه الا بالله
في الخميس, مارس ٠٨, ٢٠٠٧ ١٠:١٤:٠٠ م , محمد أبو الفتوح يقول...
لا طبعا ده كلام غلط .إيه دخَّل حجاب الراس فى حجاب العقل و لا عشان العقل ف الراس و الراس و لا إيه بالضبط
الحكايه كده عامله زى حكاية اللى قاللك أنا طاهر من جوه أمشى عريان بقى
و بعدين أكم من ستات و بنات مش مغطيين شعرهم و ما يعرفوش حاجه فى البطاطس و كمان مين اللى قال إنها لما تتحجب ده هيرفع من عليها فرض المعرفه
اللى أعرفه إن ربنا فرض حجاب الراس و فرض التنوير و المعرفه ( إقرأ باسم ربك الذى خلق، أفلا يعقلون ، أفلا يتدبرون ، لعلهم يتفكرون ، نون و القلم و ما يسطرون ، إنتما يخشى الله من عباده العلماء)
كده يعنى . أمانه عليك يا محمد تثبتها و تبلغها رساله منى ( إعملى اللى انتى مقتنعه بيه بس)
في الجمعة, مارس ٠٩, ٢٠٠٧ ٩:٠١:٠٠ ص , Me2nour يقول...
الموضوع ده بيحرق دمي
محاولة الناس بأي شكل مراجهة الآخرين في قرارتهم و خاصة في القرارات التي ليس فيها جدال
هي الناس مش مكفيها إن حياتها غلط عايزين الباقيين يبقوا غلط زيهم
ولا علشان مش هيعرفوا (يتفرجوا) ببلاش؟؟؟
في الجمعة, مارس ٠٩, ٢٠٠٧ ٢:٤٥:٠٠ م , love4u يقول...
ممممممم
اعتقد ان الحجاب حجاب العقل كلام مظبوط و فى هذه الحاله يبقى كمان الرجل محتاج حجاب لعقله
اما لماذا الحجاب لان النساء فتنه
و الحجاب عفه
و لا شك انه واجب دينى
لكن اليس الصلاه واجب دينى فماذا نحن فاعلين في من ياركون الصلاه
لابد ان نهتم با الجذور و ليس المظهر
و عندما تنصلح الجذور سوف تثمر الشجرة
وما اجملها ثمار
تحياتى
في الأحد, مارس ١١, ٢٠٠٧ ١٢:٠٩:٠٠ ص , No Fear يقول...
السلام عليكم
فين الجديد
سلام
في الثلاثاء, مارس ٢٠, ٢٠٠٧ ٧:١٩:٠٠ م , محمد عبد الغفار يقول...
يتشدقون بالحرية وهم منها براء
في الاثنين, مايو ٠٨, ٢٠١٧ ٩:٤٦:٠٠ م , خدمات متميزة يقول...
شركة تنظيف بالقطيف
شركة تنظيف منازل بالقطيف
شركة تنظيف مجالس بالقطيف
شركة تنظيف خزانات بالقطيف
شركة تنظيف كنب بالقطيف
شركة مكافحة حشرات بالقطيف
شركة مكافحة النمل الابيض بالقطيف
شركة كشف تسربات المياه بالقطيف
شركة شفط بيارات بالقطيف
في الاثنين, مايو ٠٨, ٢٠١٧ ٩:٥٦:٠٠ م , خدمات متميزة يقول...
شركة طيوب لتسليك المجاري تعد الشركة الاولي بالمنطقة الشرقية لتسليك المجاري وشبكات الصرف وبالوعات الصرف للمطابخ والحمامات باستخدام افضل الاجهزة الحديثة وامهر العمالة المتخصصة والمدربة علي تسليك مجاري المياه وسبكات الصرف وفق القواعد الاساسية لتسليك المجاري فتعد شركة طيوب لتسليك المجاري خير صديق لراغبي تسليك مجاري المياه فلديها افضل شركة تسليك مجاري بافضل جود وارخص الاسعار بجميع مدن ومحافظات المنطقة الشرقية بالمملكة العربية السعودية فلدينا الخدمات الاتية
شركة طيوب لتسليك المجاري
شركة طيوب لتسليك المجاري بالقطيف
شركة طيوب لتسليك المجاري بالدمام
شركة طيوب لتسليك المجاري بالخبر
شركة طيوب لتسليك المجاري بالجبيل
شركة طيوب لتسليك المجاري بالاحساء
طيوب للمجاري
طيوب لتسليك المجاري بالقطيف
طيوب لتسليك المجاري بالمنطقة الشرقية
إرسال تعليق
الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]
<< الصفحة الرئيسية