فــي الــصــمــيـــم

لما الضماير تهون شوف اللي ممكن يكون تخدع وممكن تخون وتصاحب الشيطان بس في نهايه المصير الحق صوته يبان

الخميس، يونيو ٠٧، ٢٠٠٧

الاباء والابناء

دايما كنت بحب انزل بدري وأروح الشغل بدري لكن بعد الأستاذ عبد الله ما دخل الحضانة وأنا بنزل كل متأخر وأروح متأخر بس مش بزعل زى لما كنت بروح متأخر لظروف
غريبة أوي حكايتي مع عبد الله أنا مش بحبه لاء أنا بموت فيه ونفسي يبقي أحسن واحد في الدنيا وبفكر فيه كده وفي أيامه وازاي حال البلد علي أيامه هتنصلح وألا هتفضل زى ما هي كده
وأنا بلعب معاه وأنا بتخانق معاه وأنا بزعق له وأنا قلقان عليه لما بيكون تعبان
ده لما كان تعبان أنا ماروحتش الشغل ولا كنت بأكل ولا اشرب وكنت علي أخري ومش طايق حد يكلمني

قولت بعد ما عبد الله الحمد لله بدأ يخف

هوة أبويا كان بيعمل معايا زي ما بعمل مع عبدالله كل ده وأنا مش حاسس ؟
لما أبويا بيحبني زى ما أنا بحب عبد الله كده
طيب ليه لما أبويا بيحبني كل الحب ده زى اللي أنا بحبه لعبد الله ليه كنت بزعله وكنت بضايقه؟

ياااااااااااااااااه

اعترف أني كنت زمان شقي أوي وبناع مشاكل وبحب الجري والتنطيط وكنت دايما ازعل أبويا مني لكن بجد والله ما حسيت قد أيه أبويا بيحبي بجد ألا لما ربنا كرمني ب عبد الله
وعلي فكره كل اللي عملتو في أبويا زمان بيطلع عليا دلوقتي :)

لذلك بجد والله العظيم أي واحد أو واحده والده أو والدته عايشين يجري بجد ويلحق يقرب منهم ويبوس رجليهم قبل أيديهم لأنهم دول والله الناس الوحيدة اللي بتحب بدون ما تستني المقابل بتحب وعايزه ابنها أو بنتها تبقي أحسن واحده في الدنيا واللي والده أو والدته متوفيين يدعو لهم بصالح الدعاء ويحتسبهم عند الله عز وجل لأننا بجد من غيرهم أحنا ولا حاجه

وأنا قدام الناس كلها اهو يا عم مفيد بقولك

ربنا يخليك لينا وحقك عليا لو كنت زعلتلك في يوم أنا برضو زى ابنك
:)

التسميات:

21 تعليقات:

  • في الخميس, يونيو ٠٧, ٢٠٠٧ ٩:٤٤:٠٠ ص , Blogger سجدة يقول...

    سبحان الله
    كويس اوى انك لاحقت نفسك وصلحت غلطتك مع والدك قبل فوات الأوان
    وربنا يخلى عبدالله ويبارك فيه ويجعله من الصالحين يارب
    قول آمين

     
  • في الخميس, يونيو ٠٧, ٢٠٠٧ ١:٣٣:٠٠ م , Blogger Unknown يقول...

    ربنا يخليك ل عبدالله
    ويقدرك على طاعة الوالدين
    فرصة اغتنمها تسعد فى دنياك وآخرتك شكلى باوعظ تحياتى يا باشا

     
  • في الخميس, يونيو ٠٧, ٢٠٠٧ ٣:٠٩:٠٠ م , Blogger رفقة عمر يقول...

    ربنا يخليه ليك يارب ويرزقه برك اللهم امين ويرزقك اخوات له صالحين اللهم امين يارب العالمين
    انا فعلا حسيت قد ايه بابا رحمه الله عليه كان تعبان علشان بس بعد فوات الاوان وبجد نفسى يعرف قد ايه انا بحبه بس كنت بنسى ااقوله رحمه الله رحمه واسعه واسكنه افردوس الاعلى اللهم امين يارب العالمين
    على حضرتك تاجات كتيير ولا واحد فيهم جاوبت عليه بس برضه مش هايأس من المحاوله

     
  • في الخميس, يونيو ٠٧, ٢٠٠٧ ٣:١٠:٠٠ م , Blogger هيما يقول...

    يارب يخلي عبدالله ياابو عبدالله ويخليك ل عبدالله
    ويارب عبدالله يطلع انسان صالح ويبقي حاجة كبيرة
    والف مبروك علي الحضانة ياعم عبدالله

     
  • في الخميس, يونيو ٠٧, ٢٠٠٧ ٧:١٩:٠٠ م , Blogger عازفة الكمان يقول...

    بجد انت خليت عنيا تدمع عندك حق بس الواحد وهو صغير مش بيبقي فاهم كده وبيبقي شايف انه هو اللي صح

     
  • في الخميس, يونيو ٠٧, ٢٠٠٧ ٧:٣٨:٠٠ م , Blogger اسلام رفاعى يقول...

    ربنا يباركلك فيه وعلى فكرة ان سعيد جدا بزيارة مدونة حضرتك

     
  • في الخميس, يونيو ٠٧, ٢٠٠٧ ٧:٤٧:٠٠ م , Anonymous غير معرف يقول...

    الله الله عليك يا ابو عبدالله موضوع يمس القلب والوجدان بجد ربنا يخليك لبودى ويخليه ليك ومايحرمكوش من بعض ابدا ياحبيب قلبى
    وفعلا احنا مش بنحس بحب اهالينا لينا غير لما يكون عندنا اطفال والواحد بيندم على التعب اللى تعبناه لهم ربنا يخليلنا بابا وماما يا ر ب مايحرم حد من ابوة وامه يارب يفضلوا راضيين عنا على طول
    وانا بضم صوتى لصوتك بالنسبه للى
    كتبتو لبابا حبييبى الحج فوفو روح قلبى
    تحياتى لك ابو عبدالله ودايما متالق

     
  • في الخميس, يونيو ٠٧, ٢٠٠٧ ٩:٥٢:٠٠ م , Blogger نورهان مفيد يقول...

    ماما دايما تقولي عمرك ماهتحسي بغلاوتك عندنا
    الا لما تجوزي ويبقي عندك ولاد هتعرفي وقتها احنا بنحبك اد ايه

    وانت دلوقتي بتاكد ده
    طبعا مافيش غير الاب والام اللي بيحبوك وعايزين مصلحتك من غير مقابل
    وهما بس اللي هيكونوا عايزينك احسن الناس حتي احسن منهم

    ربنا يخليك لعبدالله وتجيب باقي اخواته بس كتير
    عشان عايزة اسمع عمتو دي كتير
    ربنا يخليهولك ويكون من الصالحين وتفرح بيه

     
  • في الجمعة, يونيو ٠٨, ٢٠٠٧ ٣:٠٥:٠٠ ص , Blogger دعاء عادل يقول...

    عارف انت خلتنى فعلا افكر فى الموضوع ده اهلنا بس عما اللى بيعملو اى حاجه لينا من غير ما ينتظروا مقابل
    المشكله بقى ان اغلبيه الناس مش بتحس بده وبتفضل طول الوقت تعاملهم على انهم اعداء لو عايزين حاجه والواحد يتخنق ويكرهم اوى لما كانوا بيقلولنا ذاكروا لكن الواحد لما يكبر بيحس بكل ده
    ويحس بجد تعبوا اد ايه
    ربنا يخليلك عبد الله

     
  • في الجمعة, يونيو ٠٨, ٢٠٠٧ ٥:٠١:٠٠ ص , Blogger نقطة مية يقول...

    السلام عليكم
    اولا ربنا يخلي لك عبدالله و يحميه من كل شر و يديمك فوق راسه..ثانيا..الاب و الام دول اجمل حاجة في الدنيا و مؤمنة تماما ان اللي هنعمله معاهم ولادنا هيعملوه فينا عشان كدة ماما لما بتحب تكسب مناقشة معايا و اخواتي تقول ربنا يرزقكم بعيال زيكم و اكيد بنخاف و نرفع الراية البيضة
    بوست جميل
    تحياتي

     
  • في الجمعة, يونيو ٠٨, ٢٠٠٧ ٢:٤٦:٠٠ م , Blogger saso يقول...

    :)
    ربنا يخليهولك ويحفظة

    لسه شوية علي الشقاوة ، التعب بجد جاي لما يدخل المدرسة ويبدا التمرد
    :D

    مبروك دخولة الحضانة وعقبال الكلية كده
    سلااام

     
  • في السبت, يونيو ٠٩, ٢٠٠٧ ١:٥٣:٠٠ ص , Blogger voice of love يقول...

    ربنا يخليه لك ويحفظه من كل سوء
    ويجعله خير ذرية
    وشكرا مرة تانية على التاج
    واضح فعلا انك مشغول لدرجة انك بتكتب بوست كل 3 أيام
    عموما متشغلش بالك أنا خلاص شيلته
    والله حلال فيك اللى بيعمله ابنك

     
  • في السبت, يونيو ٠٩, ٢٠٠٧ ٤:٤٦:٠٠ م , Blogger عمرو غريب يقول...

    ربنا يخليهم

     
  • في السبت, يونيو ٠٩, ٢٠٠٧ ٥:٢٦:٠٠ م , Blogger tota يقول...

    يا ابا عبد الله
    ربنا يبارك لك فيه ويخليه ويحميه وربنا يخلى الاستاذ مفيد بس هو ادراك الاحساس ده دلوقتى افضل بكتير من بعدين
    لازم نفتكر نقول للناس اللى بنحبهم اد ايه احنا بنحبهم لان هيجى وقت هنحب نقول الكلمة دى وهيبقى فات اوانها
    مش بس للاب والام الكلمة لكل انسان بنحبه ومفتكرناش نقولها لان الحياه وخدانا
    اد ايه الكلمة بسيطة لكن لما بنقولها بتقرب لينا ناس كتير
    انا بحبكم فى الله

     
  • في السبت, يونيو ٠٩, ٢٠٠٧ ١١:٠٨:٠٠ م , Blogger منة الله يقول...

    ابو عبد الله


    ادعوك للمشاركة في استفتاء اكثر 10 مدونات تاثيرا في قرائها

    عل مدونتك تكون واحدة منهم

    اليك الرابط

    http://www.6ef.blogspot.com/

     
  • في الأحد, يونيو ١٠, ٢٠٠٧ ١٠:١٣:٠٠ ص , Blogger ALiaa يقول...

    منين ما هتبقي مشغول لما عبد الله يكبر... هيلاقي البلوجات جاهزة عشان يعد يتكلم معاك
    :]

     
  • في الأحد, يونيو ١٠, ٢٠٠٧ ١:٠٩:٠٠ م , Anonymous غير معرف يقول...

    العاقل اللي يفهم كلامك دة يامحمد
    وربنا يهدي كل شباب المسلمين وينور بصيرتهم علي مصلحتهم ونفسي حسام أخويا يقدر النقطة دى أدعيله بقي ربنا يهديه وربنا يخليلك عبد الله وتشوفه احلى واجمل وأحسن واحد ف الدنيا

     
  • في الأحد, يونيو ١٠, ٢٠٠٧ ٧:٥٦:٠٠ م , Blogger Monzer يقول...

    المشكلة انى عنى لما بزعل أوبويا او لما اتلامض معاه او لما أناقشه ولا لما اناهده كإنى ان الى بفكر وعندى عقل وغيره مابيفكرش مش عارف ليه بعمل كده مع انى ممكن مع دكتور فى الجامعة ولا رئي فى الشغل ولا حتى زبون بكون كويس وواقف زي الجزمة وماقدرش أقوله بم
    بس براضيه وبندم جدا انى عملت كده ومش عارف أعالج الموضوع ده بس هو الحمد لله مابيحصلش إلا نادرا بس بتأمل منه جدا
    وإلا لما كان تعبان ربنا يخليه لينا ومايحرمناش منه أبدا
    وياريته يقرا الكلام ده ويرعف قد ايه أنا بحبه
    فرفشنا بعد الموضوع ده والنبى يا أستاذ محمد

     
  • في الأحد, يونيو ١٠, ٢٠٠٧ ١٠:١٢:٠٠ م , Blogger يا مراكبي يقول...

    هأحكيلك حكاية يمكن تكون عارفها

    فلاح شاب عمال يشتغل في حرث الأرض وكل شوية أبوه المسن يقول له يا إبني تعالى من الشمس شوية ... يرد عليه ويقوله: شوية بس وأخلص الحتة دي

    وبعد كذا مرة راح الأب المسن مسك حفيده اللي هو إبن الفلاح الشاب وحطه في الشمس

    الفلاح الشاب صرخ وقال له: يابا حوش الواد من الشمس

    أبوه قال له: ما أنا من بدري بأقولك كده برضه

    هي دي الأبوة .. ربنا يخليلك عبد الله

     
  • في السبت, يونيو ١٦, ٢٠٠٧ ١٢:١٥:٠٠ ص , Blogger نبض اسكندرية يقول...

    محمد

    لا انا لسة موصلتش للمرحلة دى

    يمكن عشان مجربتهاش

    لكن اللى بفكر فية دلوقتى

    ان لما بشوف اولاد اخويا او اولاد اختى


    والاقى نفسى بزعقلة عشان عمل غلط

    ولو الغلط كبير شوية

    اضربهم على ايديهم

    الاقى نفس اللى كان بيحصل معايا

    لما كنت بضرب وكنت بزعل قوى لما اعمل غلط

    واقول ماما وبابا وحشين بيضربونى ومش بيحبونى وانا كمان مش بحبهم

    ههههههههههههههههههههههه

    سبحان الله

    يارب يخليهولك يابو عبدالله

    تحياتى

     
  • في الأربعاء, يونيو ٢٠, ٢٠٠٧ ٥:٠١:٠٠ ص , Blogger rashida يقول...

    مدونتك جميلة اوى و بسيطة يا محمد
    خليك على تواصل
    و ربنا يخلي لك عبد الله و بابا مفيد
    انا اتخنقت من كتر المدونات السياسية و بجد بتبسط لما اشوف مدونات شخصية زى دى
    ربنا يسعدك

    رغدة

     

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية